Als je denkt dat je servicekosten niet kloppen kun je aan de verhuurder vragen de in rekening gebrachte servicekosten te onderbouwen.
De verhuurder dient jaarlijks voor 1 juli een overzicht te sturen met daarin de daadwerkelijk gemaakte kosten van het afgelopen jaar. Vraag je verhuurder deze onderbouwing op te sturen als je deze op 1 juli nog niet hebt ontvangen. Als je denkt dat dit overzicht niet klopt, dan kun je de Housing Helpdesk inschakelen. De Housing Helpdesk bekijkt of de servicekosten kloppen, en indien nodig vraagt de Housing Helpdesk de verhuurder binnen drie weken deze kosten te specificeren, te onderbouwen en opnieuw toe te sturen. Als de verhuurder niet meewerkt, dan wordt de zaak doorgegeven aan de Huurcommissie en zullen zij hier een uitspraak over doen. Een uitspraak van de Huurcommissie geldt alleen voor de huurder die de procedure heeft gevoerd.

Het voorschotbedrag van de servicekosten kan tot drie jaar met terugwerkende kracht worden getoetst.

Servicekosten kunnen worden betaald voor onder andere:
– stoffering;
– meubilering;
– gebruik gas, water elektra;
– gebruik kooktoestel, koelkast, oven en magnetron;
– gebruik wasmachine en wasdroger;
– gebruik TV, internet en telefoon;
– schoonmaakvoorziening.