Relatie verhuurder
Als je een procedure start bij de Huurcommissie kan dat onbegrijpelijk zijn voor je verhuurder. “We hebben toch een contract getekend?” De reacties van verhuurders verschillen en kunnen onprettig zijn. Daarom vinden wij het belangrijk om in gesprek te blijven met je verhuurder. Een goed gesprek kan soms leiden tot nieuwe afspraken, waarbij de verstandhouding goed blijft.

Ervaringen en tips
– De gevallen waar een verhuurder vervelend reageert zijn uitzonderingen. Over het algemeen verloopt de procedure gemoedelijk.
– De ervaring heeft geleerd dat verhuurders soms een eerste vervelende reactie hebben en daarna gewoon meewerken.
– Teken alleen een nieuw huurcontract, als je snapt wat in het contract staat. Als je zaken niet snapt adviseren wij je eerst onderzoek te doen of met de Housing Helpdesk te overleggen voordat je akkoord gaat met nieuwe afspraken.
– Huuropzegging naar aanleiding van het starten van een procedure is niet rechtsgeldig. Maak altijd bezwaar!
– Voel je je bedreigd of ben je bang dat de verhuurder je woning betreedt zonder jouw toestemming, neem dan contact met ons op en vervang indien nodig de sloten van je kamer. Als huurder mag je de sloten van het gehuurde vervangen zonder dat daarvoor toestemming van de verhuurder nodig is, mits het terugzetten van de oude sloten geen extra kosten met zich meebrengt.

De Housing Helpdeskis er om je te helpen. Schroom dus niet om ons om hulp te vragen, ook bij het doen van aangiften. Eventueel kunnen wij onze samenwerking met de gemeente, de politie of de brandweer gebruiken om jou te ondersteunen.